Perhatikan Tabel Kegiatan Pembuatan Kertas Sebagai Berikut

Posted on

Perhatikan Tabel Kegiatan Pembuatan Kertas Sebagai Berikut

bagaimana kertas itu dibuat

Kita semua menggunakan kertas setiap hari atau hampir setiap hari. Walau bagaimanapun, hanya sedikit orang yang memahami proses pembuatan kertas dan sampai ke tangan kita. Terdapat pelbagai jenis teknik yang melibatkan beberapa bahan untuk membuat kertas. Untuk tahu
bagaimana kertas itu dibuat
kita mesti mengetahui beberapa kesan penggunaan bahan ini.

Dalam artikel ini kami akan memberitahu anda bagaimana kertas dibuat dan apa kesannya terhadap alam sekitar.

Cara membuat kertas dari pokok

recoleta kayu

Kita mesti memahami bahawa kertas dibuat dari pokok dari seluruh dunia. Bergantung pada jenis pokok dan kayu yang anda miliki, ia boleh digunakan untuk membuat perabot atau membuat kertas. Kayu mempunyai pelbagai jenis penggunaan bergantung pada sifat dan permintaannya. Terdapat sejumlah besar bahan mentah yang diperlukan untuk dapat menghasilkannya. Apa lagi,
pengeluarannya secara langsung berkaitan dengan penebangan hutan secara progresif. Untuk mengetahui bagaimana kertas itu dibuat dan proses apa yang harus dibuatnya sebagai hasil akhir, kita harus memastikan bahawa kita menyedari betapa pentingnya produk ini, yang sangat penting untuk kehidupan kita tetapi penggunaannya harus kita hadkan untuk menjaga persekitaran.

Walaupun teknologi mengurangkan penggunaan secara global, masih terdapat penggunaan kertas yang sangat besar di seluruh dunia.
Surat khabar pagi, surat, salinan mesin fotokopi, pizza di dalam kotak kadbod, membersihkan dengan serbet kertas, membaca sebarang majalah, kotak bijirin kadbod, dan lain-lain. Kadbod juga berasal dari proses pembuatan yang sama tetapi dengan garis panduan yang berbeza. Penggunaan ini meningkat setiap hari, walaupun untuk harapan kita, mesti dikatakan bahawa penggunaan kertas kitar semula meningkat.

Baca Juga:  Jenis Termometer Berikut Ini Yang Bekerja Berdasarkan Pemuaian Logam Adalah

Penggunaan kertas di seluruh dunia

evolusi surat khabar

Ia mesti dikatakan bahawa ia tidak dimakan sama oleh semua orang. Sebagai contoh, rata-rata orang Amerika menggunakan kira-kira 340 kilogram setahun, menjadikan mereka orang yang paling banyak makan minum di dunia. Ini ayat semua kertas yang dihasilkan di seluruh dunia. Di Sepanyol kita tidak ketinggalan. Mereka memotong
kira-kira 5 juta meter padu pokok untuk menghasilkan selulosa setiap tahun dan kira-kira 6 juta dimakan.
Jumlah pengeluaran tidak digunakan di Sepanyol, tetapi sekitar 20% diimport.

Kami tahu bahawa beberapa syarikat menebang hutan dara untuk menghasilkan kertas untuk produk pakai buang. Mereka bukan sahaja mengurangkan hutan dan hutan dara, tetapi juga memperburuk keadaan persekitaran seperti perubahan iklim. Kita mesti memahami bahawa perubahan iklim bergantung pada banyak faktor dan jumlahnya. Penebangan hutan adalah salah satu penyebab utama peningkatan gas rumah hijau di atmosfera. Adalah normal bahawa, kerana terdapat lebih sedikit pokok daripada yang boleh
mengekalkan karbon dioksida melalui proses fotosintesis
, karbon dioksida mengatakan kepekatannya di atmosfera.

Sumber utama

cara membuat kertas langkah demi langkah

Bahan ini terutama terdiri dari bahan mentah yang sayur dan berserat. Mereka biasanya bergabung dengan fenomena yang terdiri daripada penyatuan serat timbal balik yang padat yang menyusunnya dan tasik mengering. Ia adalah bahan hygroscopic yang boleh
dengan mudah menyerap semua molekul air yang terdapat di persekitarannya
. Bergantung pada keliangan kertas, ia dapat menyerap lebih kurang air atau dakwat atau warna yang disokongnya. Ia dapat diperkaya dengan gam, pengisi mineral, pewarna dan bahan tambahan lain yang juga memberikan ciri penggunaannya.

Bahan ini datang terutamanya dari pelbagai sumber. Mari lihat apa yang masing-masing:

  • Pokok: Terdapat pelbagai jenis kulit pokok, walaupun yang disukai adalah poplar. Pokok kayu keras seperti oak dan maple digunakan untuk kertas yang biasa kita gunakan dalam bentuk tulisan. Walau bagaimanapun, pokok-pokok dengan kayu lembut digunakan untuk mengemas kertas, kadbod, dll. Kira-kira 15% dari semua pokok ini ditanam untuk tujuan ini. Selebihnya berasal dari pokok yang tidak tumbuh semula dan hutan lebih kecil setiap kali.
  • Lebihan makanan:
    Ini adalah kaedah lain untuk mendapatkan kertas. Bahan buangan seperti habuk papan boleh digunakan untuk membuat kadbod baru, kertas pembungkus, dan produk sekali pakai.
  • Kertas kitar semula:
    Kertas itulah yang telah kita gunakan dan buang. Di Amerika Syarikat, separuh daripada kertas yang digunakan dikitar semula, walaupun jumlahnya tidak banyak. Warna putih kertas adalah salah satu proses pencemaran yang paling banyak dalam pembuatan.
Baca Juga:  Kelompok Larutan Berikut Yang Merupakan Larutan Elektrolit Kuat Adalah

Bagaimana kertas itu dibuat: langkah demi langkah

Kami akan belajar apa prosedurnya. Bahan yang paling banyak digunakan untuk penjelasan adalah pulpa kayu dari kayu lembut seperti pohon cemara atau poplar. Bergantung pada penggunaan yang dimaksudkan, kehidupan lain seperti kapas, linen dan rami juga dapat digunakan. Tahap penciptaan adalah seperti berikut:

  • Penyediaan gentian:
    sebaik sahaja pokok ditebang, kayu akan mati menjadi kepingan kecil

    yang dipanaskan di dalam tangki dengan air dan pelbagai bahan kimia. Bahan kimia ini bertanggungjawab menghasilkan pulpa.
  • Pemutihan:
    Sebelum pulpa dipanaskan dan dikeringkan, bahan seperti kanji dan tanah liat ditambahkan ke dalam campuran. Ini berfungsi untuk menambahkan kilauan dan kekuatan pada kertas. Akhirnya, ia boleh dilunturkan dengan peluntur atau peluntur atau sejenis klorin. Hidrogen peroksida juga dapat digunakan untuk pemutihan, walaupun terlalu mencemarkan produk.
  • Membentuk dan menekan:
    Selepas proses pemutihan, kertas dimasukkan ke dalam gegelung besar untuk dapat menekan dan kelancaran permukaan kertas diperoleh.
  • Rawatan dan pengeringan: adalah bahagian terakhir untuk belajar bagaimana melakukan peranan. Ia melalui gegelung besar untuk dapat memotongnya dan mengeringkannya sepenuhnya.

Bukan sahaja penebangan dan pemutihan adalah proses pencemaran untuk penghasilan kertas, tetapi juga turunan mengangkut produk ke tempat penjualan. Had karbon dioksida mengangkut atmosfera dan menyumbang kepada pemanasan global dan perubahan iklim.

Orang yang kehilangan maklumat ini dapat mengetahui lebih lanjut mengenai bagaimana peranan itu dibuat.


Kandungan artikel mematuhi prinsip kami etika editorial. Untuk melaporkan ralat, klik di sini.

Jimat bil elektrik anda

Adakah anda ingin menjimatkan bil elektrik anda? Dapatkan diskaun € 30 PERCUMA menggunakan kod HOLA30.

Baca Juga:  Berikut Ini Ciri Ciri Teater Nontradisional Kecuali

Perhatikan Tabel Kegiatan Pembuatan Kertas Sebagai Berikut

Sumber: https://www.renovablesverdes.com/ms/bagaimana-kertas-itu-dibuat/